niedziela, 16 marca 2014

Wyśmienity chleb bezglutenowy

Witam! Pora podzielić się przepisem na bezglutenowe pieczywo :) Przepis jest prosty, a składniki niedrogie. Od razu zaznaczam, że przepis nie jest mój! Znalazłam go na blogu, który ku mojemu zdziwieniu już nie istnieje (był własnością Asicy-Łasicy)... Na szczęście przepis został w mojej głowie, troszkę dodałam, troszkę odjęłam i oto jest! Wyśmienity chleb bezglutenowy :)

Składniki:
500 g mąki gryczanej
szklanka mąki ryżowej
3 łyżeczki suchych drożdży
2 łyżeczki cukru
1 łyżeczka soli
ok.650 ml ciepłej wody
4 łyżki oleju

+ dodatki, u mnie:

-siemię lniane, 4-5 łyżek
-słonecznik, dwie garstki
-suszony koperek, ok. 1-2 łyżki
-zioła prowansalskie, niecałe pół opakowania
-szczypta kuminu
-dwie szczypty pieprzu
-trochę słodkiej papryki
-ostra papryka, na oko :)

W misce łączymy wszystkie składniki oprócz wody i oleju. Dokładnie mieszamy, wlewając 250 ml ciepłej wody. Mieszamy. Kolejne 250 ml ciepłej wody, mieszamy. Dodajemy resztę wody, olej, dokładnie mieszamy i odstawiamy w ciepłe miejsce na ok. godzinę do wyrośnięcia. Po tym czasie ciasto przekładamy do formy "keksówki" i wkładamy do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni na ok. 45 minut (u mnie grzanie góra i dół). Po tym czasie (gdy chleb będzie mieć ładny jasnobrązowy kolor) wyciągamy formę z piekarnika i wierzch chlebka smarujemy olejem- ja do tego celu używam pędzelka. Dzięki temu skórka jest chrupiąca, ale miękka. Chleb wyciągamy z formy i odstawiamy do ostygnięcia. Smacznego!
Od razu podaję propozycję mojej ulubionej kanapki: bezglutenowa kromka, na wierzch hummus, gruba warstwa rzeżuchy, pół suszonego pomidora w oleju, kiełki rzodkiewki i kiełki cebuli. MNIAM! :)

*Ja wyrabiam ciasto hakiem do drożdżowego, w mikserze z misą. Myślę że spokojnie sprawdzi się zwykły mikser i łyżka.
*Ciasto jest dość rzadkiej konsystencji i nie bójcie się jej! Ja raz ograniczyłam wodę do 500 ml i chleb był twardy jak kamień (chociaż ciągle pyszny ;))
*Wyrabianie rękami raczej się nie sprawdzi, brak glutenu powoduje, że ciasto jest bardzo klejące.
*Warto odstawić w naprawdę ciepłe miejsce, np. obok kaloryfera.




4 komentarze:

  1. WIELKIE DZIĘKI!!!!!!! To jest najlepszy chleb bezglutenowy jaki jadłam. A robiłam już 2 podejścia do innych podobnych przepisów. I za każdym razem był dyskomfort a to smakowy, a to konsystencji (chleb się rozwalał i miał w środku dziwną dziurę. Ten jest piękny, smaczny, miękki. Zobaczymy jeszcze jaki będzie po kilku dniach. Ja zrobiłam wszystko tak jak w przepisie, tylko nie dodałam cukru i dałam 40g świeżych drożdży. Chleb jest praktycznie taki jak glutenowy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę, że Ci posmakował! według mnie jest smaczniejszy od wielu zwykłych glutenowych ;)

      Usuń
    2. Dziękuje za przepis chlebek wyśmienity pozdrawiam

      Usuń
  2. Wygląda pięknie, gdyby tylko nie był na drożdżach :/ Ale może z ciasta (pomijając drożdże) da radę zrobić zakwas... W sumie to wygląda jak ten żytni na zakwasie, który piekę ^^

    OdpowiedzUsuń